Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012 ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΩΔΕΙΩΝ

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΩΔΕΙΩΝ
ΘΕΜΑ:  Επείγουσα διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τις συμβάσεις του καλλιτεχνικού-διδακτικού προσωπικού των Δημοτικών Ωδείων της χώρας.

Ενόψει των πρόσφατων αναγγελιών και των περικοπών θέσεων και συμβάσεων στο δημόσιο τομέα, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα ανυπέρβλητα προβλήματα που προκύπτουν στη λειτουργία των Δημοτικών Ωδείων και να ζητήσουμε τη διαμόρφωση ειδικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να συνεχιστεί εύρυθμα η λειτουργία τους.

Με παλαιότερα υπομνήματα (που καταθέσαμε στις 9 Νοεμβρίου 2009 και στις 11 Σεπτεμβρίου 2011), εξηγήσαμε την ιδιαιτερότητα της λειτουργίας των Δημοτικών Ωδείων αναλύοντας διεξοδικά την ταυτότητά τους, το ισχύον εργασιακό καθεστώς, και τις αδυναμίες του νομικού πλαισίου που δυσχεραίνουν την εύρυθμη λειτουργία αυτών και πλήττουν ανεπανόρθωτα τον τομέα του πολιτισμού και της παιδείας. Έχουμε φτάσει στο σημείο αυτό, επομένως, διότι δεν υπήρξε ποτέ – και συνεχίζει να απουσιάζει από τις πρόσφατες εξαγγελίες – κάποια ειδική πρόβλεψη για το ιδιαίτερο καθεστώς αυτών των εκπαιδευτικών-καλλιτεχνικών ιδρυμάτων.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα προηγούμενα υπομνήματα (επισυνάπτονται), καθώς επίσης και τα εξής σημερινά δεδομένα:
1. Ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Δημοτικών Ωδείων της χώρας τη φετινή σχολική χρονιά (2011-12) αντιμετώπισε αδυναμία να λειτουργήσει εγκαίρως τις προαπαιτούμενες Σχολές και Τμήματα, βάσει των νομοθετημένων οδηγιών του ΥΠ.ΠΟ.Τ. για τη λειτουργία των ωδείων, λόγω της πολύμηνης καθυστέρησης στη διαδικασία έγκρισης των συμβάσεων.
2. Ότι εξαιτίας αυτής της καθυστέρησης τα Δημοτικά Ωδεία έχασαν μεγάλο αριθμό παλαιών σπουδαστών, οι οποίοι ήταν ήδη εγγεγραμμένοι στα μαθητολόγια του ΥΠ.ΠΟ.Τ. και φυσικά επιθυμούσαν να παραμείνουν ενταγμένοι στο επίσημο πρόγραμμα σπουδών τους.
3. Ότι τα Δημοτικά Ωδεία οδηγήθηκαν επιπλέον σε αδυναμία αποδοχής και των νέων αιτήσεων εγγραφής που δέχονται καθημερινά από γονείς, οι οποίοι επιθυμούν να προσφέρουν στα παιδιά τους μουσική παιδεία, καταβάλλοντας ετήσια δίδακτρα σε κρατικώς αναγνωρισμένα και έγκυρα εκπαιδευτικά-καλλιτεχνικά ιδρύματα.
4. Ότι, συνεπώς, τα Δημοτικά Ωδεία κινδύνεψαν να συρρικνωθούν δραματικά (κάποια υπέστησαν όντως συρρίκνωση), τόσο σε έμψυχο υλικό όσο και σε αριθμό Σχολών και Τμημάτων, εξωθώντας διοίκηση, διεύθυνση, διδακτικό προσωπικό και γονείς σε αδιέξοδο και απόγνωση.
5. Ότι η περικοπή του διδακτικού προσωπικού σε καμία περίπτωση δεν ισοδυναμεί με περικοπή εξόδων λειτουργίας, εφόσον οι αμοιβές είναι αντίστοιχες του αριθμού των μαθητών και των διδακτικών ωρών που έχουν αναλάβει οι διδάσκοντες (ωρομίσθια αποζημίωση). Αντιθέτως, η περικοπή επιφέρει στο Κράτος απώλεια ασφαλιστικών εισφορών και φορολογητέου εισοδήματος.
6. Ότι η αντιστοιχία αμοιβής του καθηγητή προς τον αριθμό ωρών που διδάσκει, σε συνδυασμό με τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για παροχή μουσικής παιδείας, θα μπορούσε να συμβάλει δραστικά στα εξής: α) στη μείωση της ανεργίας του κλάδου (αφού οι προσλήψεις δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό των Δήμων, οδηγώντας μάλιστα σε αύξηση των εσόδων), β) στην αποδοχή των αιτήσεων νέων σπουδαστών, γ) στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και στην ενίσχυση του πολιτιστικού-εκπαιδευτικού ρόλου των Δημοτικών Ωδείων στις μικρές και μεγάλες τοπικές κοινωνίες, υπερβαίνοντας το στενό πλαίσιο της ανταποδοτικότητας και διευρύνοντας την έννοια της από οικονομική σε κοινωνική-πολιτιστική.
7. Ότι η νομοθετική ρύθμιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα μουσικά εκπαιδευτικά ιδρύματα των χωρών-μελών της προβλέπει ισότιμη διαβάθμιση μόνον εάν υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας και όχι στο Υπουργείο Πολιτισμού. Στην Ελλάδα, η ωδειακή εκπαίδευση παραμένει τομέας αδιαβάθμητων σπουδών σε αντίθεση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Ιταλία, Γαλλία). Αποτέλεσμα αυτού του νομοθετικού κενού είναι να υποβαθμίζεται η καλλιτεχνική-εκπαιδευτική ιδιότητα των ωδείων μας, υποβιβάζοντάς τα σε σχολές μουσικής χωρίς καμιά αναγνώριση στο εξωτερικό.
Για όλα τα παραπάνω, προτείνουμε:
1. Να υπάρξει ξεχωριστή νομοθετική ρύθμιση, και ταυτόχρονα η κατάλληλη εξαίρεση από τις πιθανές γενικότερες ρυθμίσεις, έτσι ώστε να επιτραπεί στα Δημοτικά Ωδεία να μπορούν να λειτουργήσουν συνάπτοντας  συμβάσεις ανάλογα με τις ανάγκες τους, ως ανταποδοτικά ιδρύματα.
2. Να εξαιρεθεί άμεσα το καλλιτεχνικό-εκπαιδευτικό προσωπικό των Δημοτικών Ωδείων από τον προγραμματισμό προσλήψεων (ΠΥΣ 33/2006) και από όλες τις μεταγενέστερες ρυθμίσεις του Ν4024/2011(ΦΕΚ226/Α) οι οποίες συμπεριλαμβάνουν και περικοπές αμοιβών που δεν διευκρινίζουν το ειδικό καθεστώς καλλιτεχνικού-διδακτικού προσωπικού.
3.Στο σχέδιο νόμου που αφορά ρυθμίσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης στο άρθρο 12 παράγραφος  15 που αναφέρεται στην έγκριση πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ανταποδοτικού χαρακτήρα καθώς και την έγκριση πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων έργου στους ΟΤΑ α΄ βαθμού να συμπεριληφθούν και τα Νομικά τους πρόσωπα Ιδιωτικού και Δημοσίου Δικαίου.
4. Να δοθεί η δυνατότητα υπερετήσιας σύμβασης του καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού προσωπικού (συμβάσεις ορισμένου χρόνου).
5. Να εξαιρεθεί από την εργασιακή εφεδρεία (συμβάσεις αορίστου χρόνου) το καλλιτεχνικό-εκπαιδευτικό προσωπικό.
6. Να οριστεί εκ νέου το πλήρες ωράριο εργασίας του καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού προσωπικού, δεδομένου ότι υπάρχει ασάφεια στη νομοθεσία και ερμηνεύεται διαφορετικά από κάθε φορέα ή από τους Επιτρόπους.
7. Να οριστεί ακριβώς η διάρκεια της διδακτικής ώρας.
8. Να αποσαφηνιστεί το εργασιακό καθεστώς, καθώς επίσης το είδος και η διάρκεια σύμβασης των καλλιτεχνικών διευθυντών (πλαφόν μισθοδοσίας), λαμβάνοντας υπόψη τη γενικότερη δραστηριότητα και την ευρύτερη δράση των ιδρυμάτων που διευθύνουν (δυνατότητα υπερετήσιας σύμβασης).
9. Να διαβαθμιστούν άμεσα τα ωδειακα πτυχία & Διπλώματα ως ΤΕ καθώς και  οι σπουδές  βάσει της Συνθήκης της Μπολόνια, όπως έγινε σε όλες τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με δύο τρόπους:
·         Με επιτροπές που θα συστήσει το ΥΠ.ΠΟ.Τ., ώστε να υπάρξει πιστοποίηση σε εθνικό επίπεδο.
·         Με την υπαγωγή της ωδειακής μουσικής εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας, ώστε σε συνεργασία με τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστημίων να προχωρήσει η διαβάθμιση των τίτλων.


9. Να συσταθεί μία Συμβουλευτική Επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχουν οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές των μεγαλύτερων και παραγωγικότερων Δημοτικών Ωδείων της χώρας, προκειμένου να επισπευστεί η ρύθμιση των ζητημάτων που σας κοινοποιούμε με την επιστολή μας αυτή.

Παρακαλούμε για την άμεση παρέμβασή σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε μορφή ενεργούς συνεργασίας.

Με τιμή,
Ερατώ Αλακιοζίδου
Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δημοτικού Ωδείου Θέρμης
Εκπρόσωπος Δικτύου πόλεων Δημοτικών Ωδείων.

Συνυπογράφοντες
Μερόπη Κολλάρου | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ.Ω. Αλεξανδρούπολης
Γεώργιος-Ιούλιος Παπαδόπουλος | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ.Ω. Καβάλας
Άγγελος Φιλλίπου | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Δράμας
Γιώργος Τζούκας | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ.Ω. Κοζάνης
Λάζαρος Τσαβδαρίδης | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Πτολεμαΐδας
Γεώργιος Χλίτσιος | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Πρέβεζας
Απόστολος Αλεξίου| Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Λάρισας
Δημήτρης Μαραγκόπουλος | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Βόλου
Κατερίνα Κούβελου | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ. Ω. Καρδίτσας
Αθηνά Στεφοπούλου | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ.Ω. Λαμίας
Διονύσης Μαλλούχος | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Καλαμάτας
Γιώργος Χατζημιχελάκης | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ. Ω. Πετρούπολης
Ιωάννα Φουρουκλά | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ.Ω. Κοινότητας Αγ. Αναργύρων, Δήμου Αγ. Αναργύρων-Καματερού
Νίκος Ξανθούλης | Καλλιτεχνικός Διευθυντής  Δ. Ω. Πειραιά
Ελένη Χείλαρη | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ. Ω. Περιστερίου
Πηνελόπη Φιρτινίδου | Καλλιτεχνική Διευθύντρια Δ. Ω. Βέροιας
Γεράσιμος Βουτσινάς | Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δ.Ω. Πάτρας